Marian Väpnargård
Personligt: Marian
Väpnargård är född 1944 i Töcksfors men uppväxt i Dalsland. Hon har
studerat textil, skulptur och silversmide vid Stenebyskolan samt reklam,
marknadsföring och grafisk design vid Konstfack. Under åren
1969-77 arbetade Marian Väpnargård som tidningstecknare på dagstidningen
Bohusläningen. Därefter har hon arbetat som bildlärare, författare,
bildkonstnär, bokillustratör, regissör (pjäser och kyrkospel),
pjäsförfattare samt scenograf för såväl teaterscener som museer. I
12 år från 1985 till 1997 var Marian Väpnargård med maken , komministern
Hans Väpnargård, bosatt på Herresta prästgård i Östra Ämtervik, den gård
som kallades Borg i Gösta Berlings saga. Det är år som för Marian
Väpnargård bl a resulterade i boken Käraste Selma Lagerlöf , som hon
såväl författade som illustrerade
Utgivna böcker:
Gud - den opassande närvaron. 1978
Kvinnobilder
(med texter av Caroline Krook. Gummesson 1981
Ett ljus från morgondagen. Libris 1986. Även översatt till
danska, Lohses förlag 1987
Via Dolorosa. Libris 1987
Käraste Selma Lagerlöf. Libris 1989
Bilder från bönhuset (med Arne H. Lindgren och Olle Widstrand,
Libris
1990
Pjäser:
Värdshuset Tuppen - om CM Bellman
Den första gång - om Birger Sjöberg
Godafton herr Fröding - om Gustaf Fröding
Så länge skutan kan gå - om Evert Taube
Medverkan i antologier:
Värmland. Svenska turistföreningen 1985
Karlstads stiftsbok 1988/89. Karlstads stift 1988
Karlstads stiftsbok 1995/96 (Karlstads stift 1995)
Karlstads stiftsbok 1998 (Karlstads stift 1998)
Två mästare på Sandgrund. Värmlands museum 1999)
Utmärkelser:
Statens konstnärsnämnds stipendier under ett flertal år på 70-talet
Föreningen för Värmlandslitteraturs kulturstipendium ur Bengt
Axelssons kulturfond 1994
Sunne kommuns kulturpris
Föreningen för Värmlandslitteratur: Vackraste värmlandsboken 1989 (
för Käraste Selma Lagerlöf )
Sveriges kyrkliga studieförbunds kulturpris 1991
Landstinget i Värmlands Frödingstipendium 199
Allting i livet beror på tillfälligheter. Om inte min man Hans
hade sökt tjänst som komminister i Östra Ämtervik hade förmodligen den
här boken aldrig blivit skriven. Vi hade aldrig blivit boende på
Herresta prästgård, som du gav namnet Borg i Gösta Berlings saga.
Kyrkogården som är vår närmaste granne, ett par stenkast bort, blev ditt
sista vilorum.
Kanske var det därför du kom oss så nära. Allt här
vittnar om dig - och om kärleken till din hemsocken och människorna här.
I dina böcker återvände du alltid hit. Din längtan drev dig tillbaka
till Mårbacka, gården som blev "Liljekronas hem", då sagan flög ut över
världen.
Figurerna i dina böcker blev för oss människor av kött
och blod. "Kejsaren av Portugallien" kom en dag nära mig i den lilla
lanthandeln, i samtalet med gamle Ulfeldt. "Ho skrev att Kejsarn skulle
dränkt säj ve brygga nerom Herresta - men det var allt lögn, han dog på
sotsäng bort i Örbäck, å ja vet va ställe ligger." Så sa han, den gamle
linjeförmannen som varit inne i snart sagt varje stuga i socknen.
"Kejsarn" upprättade du, Selma Lagerlöf, rotehjonet - byfånen från din
barndom - som blivit tokig av sorg, då hans kärleksbarn lämnade honom
för att tjäna pengar i stan.
De gamla i Östra Ämtervik kan
fortfarande berätta om "Kejsarn", som gick runt i socknen med kaskett på
huvudet, guldstjärnor på bröstet och stav i handen. Och även du, Selma,
mindes honom. I kapitlet "Kyrkresan" i Ett barns memoarer kan man läsa:
"Den enda som sjunger i kyrkan är Jan i Skrolycka, han sominte är
riktigt klok." För så hette han, "Kejsarn", som genom dina böcker rest
runt en hel värld, trots att han i verkliga livet inte kom långt bortom
sockengränsen.
Det är svårt att förstå sig på författare, och
många här tyckte nog att du "ljög ihop historier". Någon dristade sig
till och med att säga dig att Jan i Skrolycka faktiskt dog på sotsäng.
Då lär du ha svarat: "Det var inte min kejsare det!
Ur förordet till
Käraste Selma Lagerlöf
|