Verksamhetsberättelse 2017

Årsmötet

Den 11 mars 2017 ägde årsmötet rum i Herrhagskyrkans lokaler. Alla närvarande hedrade våra avlidna medlemmar med en tyst minut.

Vår ständiga årsmötesordförande, Lars Österdahl, valdes och skötte sitt åtagande som vanligt klart och tydligt.

Verksamhetsberättelsen för 2016, publicerad i Wermlandiana nr 1/2017, godkändes, och bokslutet godkändes av revisorerna. Styrelsen fick ansvarsfrihet för förvaltningen av verksamheten under 2016. Årsmötet beslöt att antalet styrelseledamöter skulle vara tio inklusive ordföranden.

Valberedningen har bestått av Lars Martin Jansson, sammankallande, Anita Stjernlöf-Lund och Jan R Ohlson. Berit Wester valdes som ordförande för ett år, CG Gustafsson, Birgitta Rosén och Lena Sewall omvaldes för två år. Som ny i styrelsen invaldes Daniel Skogman för två år, och Bengt Åkerblom omvaldes ett år till 2018. Övriga ledamöter Gun Berger, Eva Fredriksson, Anna Wennerholm Cruickshank, Claes Åkerblom har mandat till 2018.

Vår uppskattade ledamot Anita Meyer-Lie avtackades för 15 års arbete i föreningen, de senare åren som sekreterare.

Nya revisorer utsågs för ett år: Elisabeth Blomquist och Mats Höglund, och det blev omval av två suppleanter: Anna-Lena Birath och Rolf Zandén.

Valberedningen omvaldes för ett år.

Årsmötet fastställde medlemsavgiften för 2018 till 150 kronor.

Litteraturdocenten Pär-Yngve Andersson, född i Gunnarskog, bor och verkar i Örebro, avslutade årsmötet med ett mycket intressant föredrag om Tage Aurells stil och berättarteknik från boken Thybergs gård och sin egen bok Att röja plats för tystnaden.

Vackraste Värmlandsboken

Efter en kaffepaus utdelades diplomet för Vackraste Värmlandsboken 2016: Hemma på Bråte – en herrgård i 1890-talets Värmland av Elisabeth Hidemark, till formgivaren Anna-Marie Haakana, Värmlands Museum. Hedersomnämnande fick Anita Stjernlöf-Lund för formgivningen av boken Maria Magdalena. Kvinnan vid Jesu sida av Monica Sjögren Nordgren, och Bastian – Agency Studio Lab. för Hanna Hellquists bok En tryckare på Blue Moon bar.

Årets bibliotekspris 2017

kungjordes under årsmötet. Priset gick till Torsby bibliotek med motiveringen:

För sitt initiativ att lyfta fram Värmlandslitteraturen i en årlig bokmässa och värna och vårda sin Värmlandsavdelning. Biblioteket har blivit en länk och en hjälpande hand mellan äldre, yngre och nyinflyttade Torsbybor i en allt mer digitaliserad värld.

Diplom delades ut på bokmässan i Torsby lördagen den 29 april.

Konstituerande sammanträde

Efter årsmötet när alla var samlade, vidtog det konstituerande styrelsemötet.

Daniel Skogman välkomnades in i styrelsen, ett val som påverkar genomsnittsåldern avsevärt. Eva Fredriksson valdes om som vice ordförande, sekreterare utses vid varje styrelsemöte en tid framöver. Till firmatecknare valdes Berit Wester, Lars Lingsell och Bengt Åkerblom var för sig. För medlemsregistret svarar Birgitta Rosén. Lena Sewall valdes till redaktör för Wermlandiana, och Bengt Åkerblom till ansvarig utgivare och biträdande redaktör.

Litteraturaftnar på Residenset

Den 20 mars var det Lena Sewall som berättade om Ett liv med mat och böcker i landshövdingens fullsatta representationsvåning på Residenset. Intervjuade gjorde rutinerade Gunvor Nyman.

Den 13 november framträdde docenten karlstadsbördiga Carin Bergström, som berättade om sin kommande bok om sina farföräldrar under rubriken ”Från Amerika med guld i fickan”.

Årets debutant

Pris till årets debutant delades som vanligt ut på Världsbokdagen den 23 april på Karlstads bibliotek. Årets pris gick till Lisa Bjurwald för boken Tills bara aska återstår, en berättelse som tar upp trafficking och knarkhandel från Nigeria till Värmland och Karlstad. Författaren deltog i utdelandet via Skype från USA, där hon befann sig just denna dag.

Ulrika Grenegård blev hedersomnämnd för boken Utanför linjen, som handlar om tre tonårspojkar.

Bokmässan i Torsby

En mycket välbesökt bokmässa blev det på Torsby bibliotek den 29 april. Diplomet för Årets värmlandsbibliotek utdelades av föreningen, och mässan och utvecklingen av bokbussen var bl.a. två av motiveringarna för priset. Lägligt nog firades också bokbussens 50-årsjubileum.

Oskar Stjerne hyllades på grund av årets 100-årsjubileum med att skalden dök upp i skepnad av Håkan Larsson, intervjuad av Curt Engström, ordf. i Sahlströmsgårdens vänner.

En uppmärksammad bokmässa under trevliga former!

Litteraturafton i Östra Ämtervik

Tisdagen 8 augusti under Kulturveckan i Sunne hade föreningen för artonde gången en

Litterär, värmländskt färgad afton i Östra Ämtervik. Övriga arrangörer var Värmländska Författarsällskapet och Stiftelsen Selma Lagerlöfs litteraturpris. Medverkade gjorde Anita och Berndt Andersson (Anita som conferencier), Alf Folmer, Berit Juhl, Lena Sewall samt sångerskan Karolina Wallin Agaeus, ackompanjerad av Pelle Östlund, som framförde den vackraste musik man kan tänka sig av Erik Gustaf Geijers tonsättningar! En synnerligen lyckad litterär afton!

Bokutställning i Sunne

Under Kulturveckan i Sunne anordnades en bokutställning på biblioteket den 12 augusti och föreningen deltog med ett välfyllt bokbord och information om föreningen.

Bokmässan i Göteborg

Årets bokmässa var mycket präglad av oron i Göteborg under dagarna 28–30 september, men den 1 oktober strömmade besökarna in som tidigare år. Föreningen sålde mindre än året innan, men många besökare gick glada hem med sina nya värmlandsböcker. På värmlandsmonterns scen kunde man delta i 60-talet intressanta program, men då monterprogrammet inte var med i mässtidningen var programmen inte så välbesökta. Vi delade ut monterns broschyr ”Stora berättelser och spruckna drömmar”, men många missade att programmet fanns där. Och det är ju framför allt före bokmässan man går igenom mässtidningen, och prickar för de program man vill gå på.

Region Värmland kungjorde under mässan att Årets Värmlandsförfattare blev Lena Sewall, och Region Värmlandlitteraturstipendium gick till Hanna Hellquist och John Eriksson.

Priserna delades ut under Värmländska Bokfestivalen.

Värmländska bokfestivalen

Värmländska bokfestivalen den 17–18 november blev en succé med en stor del barn och ungdom som deltagare. En tredjedel av årets programutbud riktade sig till barn och unga! Totalt var det 120 programpunkter fördelade på väl tilltagna scener med gott om sittplatser. Lokalerna var luftiga, och montrarna fick bra plats i den stora mässlokalen. Omsättningen för föreningen var i år ca 25 000 kr, men då såldes det en stor del av inköpta, nya böcker, och efter vissa scenprogram, blev det signering. Gun Berger, Anna Wennerlund, Jan R Ohlsson och Berit Wester bemannade montern.

Sammanfattning

År 2017 har varit ett intensivt år för föreningen, med arrangemang, litteraturaftnar och bokmässor; många styrelsemöten och en mängd andra möten inför mässor och andra arrangemang och prisutdelningar.

Författaraftnarna på Residenset har varit uppskattade, och vi hoppas att detta kan fortsätta.

Vår hemsida uppdateras flitigt, ett stort arbete av Lena Sewall. Författarkatalogen över värmländska författare får mycket beröm, och vi arbetar ständigt med att komplettera denna.

Birgitta Rosén har under 2017 tagit över medlemsregistret som hade 592 medlemmar vid årsskiftet.

Tidskriften Wermlandiana har som vanligt kommit ut med 4 nummer med Lena Sewall som huvudredaktör och Bengt Åkerblom som medredaktör.

Varmt tack också till Region Värmland, Värmländska Författarsällskapet, Stiftelsen Selma Lagerlöfs Litteraturpris och landshövding Kenneth Johansson för gott samarbete!

Berit Wester

Föreningen Värmlandslitteratur