Verksamhetsberättelse 2019

Föreningens årsmöte ägde rum den 9 mars i Tingvallakyrkan i Karlstad. Till mötesordförande valdes Lars Österdahl som så många gånger tidigare.

Den nya styrelsen som valdes fick följande sammansättning:

Berit Wester, ordförande, vald på 1 år ,

Omval på 2 år, 2019–2021: Daniel Skogman, Birgitta Rosén och Lena Sewall. Mandat till 2020: Gun Berger, Eva Fredriksson och Claes Åkerblom.

Nyval på 2 år: 2019–2021: Stefan Crona och Sven-Ove Svensson.

Tre ledamöter lämnade styrelsen: Jonas Brefält, Martin Bärjed och Bengt Åkerblom. Den senare invaldes till valberedningen jämte Lars Martin Jansson, sammankallande och Helena Vermcrantz.

Adjungerad ekonomiansvarig är Lars Lingsell.

Vid det konstituerande mötet efter årsmötet utsågs Eva Fredriksson till vice ordförande. Birgitta Rosén svarar för medlemsregistret. Lena Sewall är redaktör för tidskriften Wermlandiana och svarar också för föreningens hemsida och Facebook-sida.

Styrelsen har under året haft 8 sammanträden.

Föreningen Värmlandslitteratur, grundad 1975, kan se tillbaka på ett aktivt och framgångsrikt verksamhetsår. Deltagande under 4 dagar i Värmlandsmontern på Bokmässan i Göteborg i samverkan med Region Värmland och på Bokfestivalen i Karlstad, två dagar, har varit stora och krävande uppgifter för styrelsen. Vi har även framträtt i Torsby och i Sunne och visat upp vår verksamhet.

Litteraturaftonen i Östra Ämtervik under Sunnes kulturvecka ägde som vanligt rum i Östra Ämterviks församlingshem, som var fyllt till sista plats. Medverkande var Berndt Andersson, Göran Bryntesson, Berit Juhl, Jan R. Ohlson och Helen Tursten. Programledare var Anita Andersson.

Priset till årets vackraste Värmlandsbok 2018 tilldelades formgivaren Patric Leo för Selma Lagerlöf – Sveriges modernaste kvinna, författad av Anna Nordlund.

Hedersomnämnande fick Leo Forsberg och Anita Stjernlöf-Lund för Biskopsgården i Karlstad resp. Tanketurer till Gud. I juryn ingick Margareta Wallin Wictorin, Jessica Edlom och Helena Vermcrantz.

Till Årets Värmlandsförfattare 2019 utsågs Elisabet Härenstam.

Föreningen Värmlandslitteraturs stipendium från Bengt Axelssons kulturfond gick 2019 till två projekt:

dels till Lars Nordström, Kindsjön, Bograngen, som forskar om det har varit värmländska skogsarbetare på Nya Zeeland, och dels till Carl-Johan Ivarsson, Kila, Säffle och Henrik Olsson, Säffle, som vill ge ut en bok Väckelsens hus, om det kulturella arv som har lämnats genom väckelserörelsens byggnader genom mer än 150 år i Värmland. Stipendierna delades ut på Värmlands Bokfestival.

Till Årets Värmlandsbibliotek utsåg styrelsen det nya biblioteket på Värmlands Museum. Museichefen Åsa Hallén

presenterade biblioteket vid årsmötet.

Föreningen har inte under året utsett någon debutantpristagare.

På uppdrag av Region Värmland har föreningen medverkat vid utseende av Värmlands litteraturstipendiater 2019 – Marit Kapla och Helena Lundgren Landin resp. Årets Värmlandsförfattare – Elisabet Härenstam.

ör mer detaljerade uppgifter om föreningens olika aktiviteter hänvisar vi till vår tidskrift Wermlandiana, som har utkommit med 3 nummer, varav årets sista, nr 3-4, varit ett dubbelnummer. Tidskriftsredaktör har varit Lena Sewall, som också har ansvarat för hemsidan.

Föreningens kansli på Verkstadsgatan 20 i Karlstad har varit samlingsplats för styrelsens olika uppdrag och vi har haft öppet för besök en dag i veckan.

Föreningen har i likhet med många andra kulturföreningar tyvärr ett vikande medlemsantal. F.n. uppgår antalet till drygt 500 medlemmar. Det är en viktig men svår uppgift att värva nya och medelåldern är hög.

Föreningen Värmlandslitteratur vill framföra sitt tack för stöd och uppmuntran från våra medlemmar runt om i landet.

Vi tackar anhöriga till Erik Elinder för den generösa gåvan i samband med Pelle Norelius bortgång. Karlstads kommun tackar vi för föreningsbidrag. Föreningen framför också sitt tack för ekonomiskt stöd från Region Värmland och för det goda och alltid positiva samarbetet med Ricky Andreis.

Berit Wester

Föreningen Värmlandslitteratur